lördag 6 juni 2015

Växter på balkongen

Idag har det varit så skönt med en stunds balkonghäng!!

Det var underbart att bara luta sig tillbaka och känna solen mot huden. Och det tycktes jag inte vara ensam om att tycka.

Pelargonerna, som faktiskt överlevde vintern ute på balkongen, tycktes lysa ikapp med solen. Äntligen lite värme, såg de ut att tycka. Härligt att se deras livskraft!

Jag har inte varit någon pelargonfantast, utan snarare ansett att de varit tantblommor. Eller möjligen att de skulle passa ute på landet. Men att se hur de kommer tillbaka och frodas har nog fått mig på andra tankar. Eller så får jag väl inse att jag börjar bli tant!

Nu är jag i vilket fall som helst lite sugen på fler. Det finns ju så många olika färger och varianter. Just nu ska jag nog dock nöja mig med att sticklingarna också växer fint. 

En annan växt som också överlevt vintern på balkongen är denna bouganvilla. Jag blev helt förälskad i denna blomma under vår bröllopsresa till Madeira, där de växte nästan överallt och var hur stora som helst.
I jämförelse är denna planta väldigt ynklig, men jag är otroligt glad att den har börjat få nya blommor i år!


Även vår azalea verkar trivas på balkongen. Den har bara stått där i ett par veckor, och de nya skotten har redan börjat skjuta fart. Hoppas den även får knopp så småningom! Då kommer den att blomma med vackra vita blommor.

Jag tycker stammen också är så fin där den grenar sig under den gröna bollen.



Hoppas ni andra också haft en skön dag!!



6 kommentarer:

  1. Otroligt att dessa växter klarat sig på balkongen!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Dom gröna fingrarna finns allt där! Tänk när du får ta tag i allt i eran trädgård. Pelargoner blev jag hel tokig i efter första året när vi skaffade hus...för så där 27 år sedan. Är det fortfarande:) Lätta att övervintra och föröka.
    Tack för titten hos mig och kommentaren om muren.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att jag varit lite periodare vad gäller balkongodling. Och kanske lite även de övriga krukväxterna jag har. Ibland har de fått ett tufft liv, men de som överlevt har levt länge!
      Men det som är skillnad nu tror jag är att jag faktiskt läser på lite =)
      Det behövs allt när det är lite större projekt att inleda.

      Er mur blev helt fantastiskt fin! Mycket inspirerande! Jag skulle nog inte trott att det var möjligt att fixa själva. Du skrev något om plantering, så det ska bli roligt att se hur det ser ut när det är färdigt!
      Ha det gott du också!

      Radera
  3. Det verkar vara synnerligen goda betingelser för växtlighet på din balkong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i alla fall sista året. Ska jag vara ärligt så har några även gått hädan tidigare... Men under denna milda vinter gick det väl!
      Med mer utrymme i huset ska jag ta bättre hand om mina utomhusväxter!!

      Radera