söndag 9 februari 2020

"Men hur kunde jag glömma..."

Helt och hållet missade jag temavecka 6 hos Trädgårdsfägring! Tur för mig då att vecka 7-temat handlar om att ha glömt, så jag slår två inlägg med en smäll.

"Bara för att ..." var temat förra veckan, och bara för att det i den verkliga världen fortfarande är v 6, så lyckas jag med detta inlägg få med det temat också!

Man skulle kunna tänka sig att dessa två teman också handlar om en liten chiliplanta av sorten Basket of Fire. Det var nämligen så att min make fick denna planta av en entusiastisk chiliodlare han har till arbetskamrat. Under tiden den stod på arbetsplatsen blev den drabbad av ohyra av något slag, så maken tog hem den. Dock fick den leva ett ganska hårt liv utomhus, för vi ville inte få in någon sorts ohyra till våra övriga växter. 

Att bli ställd lite ensam ute innebär risker och det inte lätt att få uppmärksamhet. En lång tid gick det ändå bra, men tillslut blev det för lite vatten. Chilin torkade och vi lämnade den för död. Då den redan var lite undanställd så blev den kvar på sin plats. Vi hade ändå inget behov av krukan just då.

Så en dag när jag skulle slänga den, så såg jag små nya skott på stammen. Jag klippte ner den och gav den lite vatten och strax växte den till sig. Snart ska den få bli ompysslad och omplanterad, bara för att livet vill mer!



Chili av sorten Basket of Fire




6 kommentarer:

  1. Men så härligt! Vilken livskraft!!
    Önskar dig en skön söndag...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livskraft i vilken form som helst är härligt att få se!
      Ha det gott, Titti!

      Radera
  2. Oj, sådana berättelser älskar jag. Tänk att bli helt bortglömd men ändå komma igen. Och den ser ju dessutom ut att ta sig fint. Håller tummarna för att det kommer att bli en riktigt fin chiliplanta och att du kommer att kunna skörda många frukter från den!

    Önskar dig en skön vecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade inlägget! Jag tycker också det är kul när saker går vägen mot alla odds. I det här fallet är det bara själva livskraften som jag glädjer mig åt! Visst vore det kul med skörd också, men jag kommer nog själv inte kunna njuta av frukterna; Basket of Fire låter väldigt avskräckande i mina öron! Inget som jag vill stoppa i munnen! Men jag vet att maken tycker annorlunda!
      Ha det gott, Anita!

      Radera
  3. Växters växtkraft och vilja att överleva är otrolig ibland. Nu får ni säkert riktigt häftig chili i sommmar... Basket of Fire låter hett :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, alldeles för hett är jag rädd. Men maken kommer bli nöjd!
      Ha det gott!

      Radera