fredag 23 oktober 2015

Plötsligt händer det - Blommig fredag

Veckans tema i Blommig fredag är "Plötsligt händer det" och jag har funderat under veckan vad jag ska skriva om utan att känna att något relaterade till temat. Men så visade jag min man en bild igår, den här;


Jag berättade för honom hur stolt jag var som hade tömt en hel hink från varmkomposten och lagt i odlingslådan. Att jag åkt för att hämta gödsel att fylla på med tillsammans med trädgårdskompost, men att gårdsinnehavaren fått förhinder. Att mina maskar nu ligger där alldeles utsatta och att jag därför gått och repat lite gräs och lagt över dem.

Han gör som vanligt och skrattar åt mina förehavanden och "min nya inställning" till maskar. Att jag vill ha dem levande i jorden och att man ska rädda dem som råkar grävas upp. Och så säger han att han berättat på jobbet att han ensam varit tvungen att ta död på alla mördarsniglarna för att jag tyckte att det var så äckligt - ända tills de åt upp min basilika!!!

Då kunde jag själv inte låta bli att skratta åt mig!! För det är nästan alldeles sant. Jag tycker fortfarande att sniglar är vidriga slemmiga kryp, men från den dagen det bara stod pinnar kvar i min basilikakruka då blev de FIENDER, visserligen fortfarande vidriga och slemmiga. Men de skulle inte få finnas i min trädgård! Så ut med sekatören och dela på två!!!

Maken har alltid tagit större och längre turer i jakt på våra fiender, men sedan dess har jag kunnat hjälpa till. För plötsligt hade jag en anledning!

På bloggen Bland rosor och bladlöss finns länksamling till andra som deltar i Blommig fredag.

6 kommentarer:

  1. Efter några klipp med sekatören blir det en vana och det tar inte emot längre. Vi har faktiskt inte dem i vår trädgård än, men det är nog bara en fråga om tid. Då ska en gammal äcklig sekatör användas. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att ni sluppit dem hittills!!
      Jag har också en "snigelsekatör" och en "finsekatör". Men min fina börjar nog bli lite sliten så nästa säsong kanske jag kan klippa sniglar med båda händerna ;-)

      Radera
  2. Jahahaha.....första gången jag tog livet av en snigel kände jag ångest, men sen blev jag som en serial killer, jag nästan njöt av att taga dem av daga. Bort med dom. Bort med mygg, fästingar och älgflugor också.
    Fin kompost, guld värd!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, usch och fy! Fästingar är ju äckliga också. Katterna har fått ett par och det är inte kul! De övriga har vi nog sluppit för det mesta som tur är!
      Ja, det är lyx med färdig kompost när man flyttar in i nytt hus! =)
      Kram

      Radera
  3. Haha...man vänjer sig. Upp till kamp mot dom slemmiga krypen!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör man faktiskt! Otroligt nog!! =)
      Ha det gott!

      Radera