söndag 4 oktober 2015

Blommig söndag

Jag var inte så förberedd med foton till veckans blommiga fredag så idag får det bli ett litet komplement på några fler av våra växter som blommar.

Azalean står med sina vita blommor på vår trapp till entrén. Jag har funderat ett tag på om det är dax att flytta in den då vi har haft ett par frostnätter, men den står så fint där så jag har inte riktigt haft lust att ta bort den därifrån.

Azalea

 Skuggnäva var en av de växter jag fick av min trädgårdsvän och den blommar med söta lila blommor. Jag borde kanske ha klippt bort dem, men är de som övriga nävor jag har planterat så tar de sig ändå.
Skuggnäva

 Den här lilla daggkåpan har jag grävt upp från gräsmattan och planterat i den blivande lunden. Den växer ännu platt till marken, och tycks inte vilja synas. Men den blommar i alla fall.

Daggkåpa av någon sort.

Äpplena på lilla äppleträdet har mognat och är sådär härligt syrliga. De är ju inte jättemånga, men någon liten äppelkaka får vi nog ta och baka ändå!
Äpplen

Jag blev jätteförvånad när jag upptäckte att både smultronen och jordgubbarna blommar, och att det fanns ett och annat rött litet smultron. Smakade på ett och det var lite beskt. Behöver kanske trots allt få lite mer sol för att bli sött och gott?

Smultron
Jordgubbar
Från jordgubbarna väntar jag mig ingen skörd direkt, men blommorna är ju så söta. Hoppas den blommar om som önskat i vår också!


2 kommentarer:

  1. Det händer massor i din trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå går det alldeles för långsamt för otåliga mig!! =D

      Radera