torsdag 8 oktober 2015

Odling

Det mesta av min planering av trädgården har fokuserat på blommor och gärna då sorter som kan locka till sig fjärilar och humlor. Men under arbetet med att rensa bort ogräs (och hallon) från bärrabatten har jag lockats av tankar på odling av grönsaker. Plats har det ju blivit till en start i alla fall, och jag tänkte förbereda för plantering till våren.

Men så har jag läst på att det är lämpligt att plantera ut vitlök redan nu i höst, så det bestämde jag mig för att göra!

Vitlök, Casablanca

Idag hamnade klyftorna från 3 stycken vitlökar i jorden och de kommer att få växa bland mina jordgubbar. Detta ska vara en bra kombination då vitlöken får mindre risk att drabbas av sjukdomar, samt att jordgubbarna får mindre risk att bli uppätna av rådjur. Detta har jag lärt mig genom Odlings-TV, och jag hoppas att det kommer funka bra. Skördedax blir till sensommaren.

Resterande klyftor funderar jag på att sätta i en kruka inomhus för att kunna skörda lite blast att använda i maten.

4 kommentarer:

  1. Ja, att plantera vitlöken bland jordgubbarna kan jag också rekommendera inte minst av utrymmesskäl. Mums med egen vitlök!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Då är det beprövat! =)
      Ja, jag ser verkligen fram emot att få äta min egen vitlök!

      Radera
  2. Det går alldeles utmärkt att odla vitlök i trädgården. D planterade i en drivbänk tidigare i veckan ( se torsdagens inlägg ) det som ska skördas nästa år. Vi är numera självförsörjande på vitlök och som alltid så smakar det egenodlade både mera och bättre. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Läckert att vara självförsörjande på något. Det hoppas jag vi kan bli också. Kanske inte nästa år, men så småningom. Längtar efter att få provsmaka!

      Radera