tisdag 14 januari 2020

"Om jag vänder mig om"

Om jag vänder mig om är temat för vecka 3 hos TrädgårdsFägring.

Jag var lite osäker på vart detta tema skulle ta mig, men det som kändes mest rätt var att blicka ut ifrån den trygga, stängda låda som jag tidigare satt mig att leva i. Vyn blir då densamma som om jag skulle vända mig om där jag under gårdagen stod och sådde; utsikten från vår ytterdörr.


Här är Pumpan på väg in, glad över att någon öppnat dörren
så hon slipper knô sig in genom kattluckan.

Går man fram över gruset och kikar åt höger så fortsätter gräsplätten en bit där. Det är den här platsen i vår trädgård som kommer genomgå största förändringen under det kommande året; där våra kommande hönor och vår odling kommer att få dela på utrymmet. Ska bli spännande att se hur det kommer att gå!


Fortsätter man över gräsplätten och kommer närmare eken som står i bakgrunden så kan man få en bättre vy över slänten. För tillfället är slänten mest vildvuxen. Där finns vild hassel och smultron som jag vill ta tillvara på. Men framförallt ska här göras plats för skogsträdgårdsväxter.


Platsen runt eken vill jag göra lite mysig för pauser i skuggan. Planerar att börja städa upp under våren.

Städas och fixas ska det också göras bakom vårt förråd, där vi ska få till ett bra vedförråd. Och så vill vi orda en gång som gör det lättare att gå förbi. Just nu är det så blött och halt, och det blir lätt geggigt när man halkar i de branta lutningarna.


I förgrunden är en liten plantering som jag och maken spontangrejade efter en växtmarknad i höstas. Den ligger i anslutning till ett litet bokträd som jag ska försöka bollklippa. Det vi planterade in var rhododendron, hydrangea, trädgårdsanemon, kaukasisk förgätmigej, hostor, samt gräslök och smultron. Det mesta var nervissnat när vi planterade, så jag är nyfiken om plantorna har placerats någorlunda väl tillsammans.

I bakgrunden fortsätter slänten med fler hasselbuskar, småekar och körsbärsträd. Här uppe ha jag också min hängmatta där jag kan vila bekvämt. Det har dock blivit allt för få tillfällen hittills. 
Jag får ju inte glömma att nämna att det vita sprötet till vänster i bilden är Cessas svans. Hon var så klart nyfiken på vad jag sysslade med.

Så om det nu är så att jag behöver vända mig om, eller kanske bara lyfta blicken, så gäller det att se möjligheterna istället för problemen. Och det är dessa möjlighet jag vill fokusera på!!


6 kommentarer:

  1. Härlig inställning. Kul att ha planer och sedan får man ju se hur det blir, om man genomför dem alla eller bara några. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer definitivt behöva påminna mig om att ta en sak i taget. Jag ska ju ingenstans, så planerna kan få ta tid på sig att komma till även om jag är otålig och vill att allt ska vara klart på en gång. Saknar det där trollspöet!

      Radera
  2. Härligt att ha en ek och roligt att du ser möjligheterna med den. Det är så ofta jag ser nya ägare ta ner vartenda träd som första grej...

    Sluttning är bra - kylan rinner neråt och ger många gånger bra förutsättningar. Ni kommer ha ett spännande odlingsår :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade eken från första besöket när vi var på visning av huset. Kanske för att den står för trygghet och stabilitet, vilket jag känner att jag behöver.
      Sen har jag läst på och vet att den hämmar andras tillväxt, så jag hoppas inte att odlingen påverkas allt för mycket då den kommer ligga nära. Jag får väl se vad som funkar och inte funkar precis närmast, för eken ska bli kvar!

      Jag hoppas kunna få till en del goa mikroklimatställen i slänten för att kunna plantera lite spännande träd, buskar och klätterväxter. Men det blir inte fokus detta år.

      Radera
  3. Hej Sheegwa!
    Oh vad härligt att ha en ny trädgård att ta hand om, känns som du har många planer, och hönsen, det låter spännande. Har alltid varit min dröm, men det blir nog inget av det. Lycka till med dina planer.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marika!
      Kan bara instämma i att det finns sååå många planer! Tyvärr är de inte alltid samstämmiga, så jag kan nog behöva välja antingen det ena eller det andra. Och det är ju galet svårt!

      Planer på höns är väldigt spännande för jag har aldrig haft några. Men jag läser och lär mig, så jag hoppas vara redo så snart vintern är över.

      Hoppas du kan uppfylla din dröm vid tillfälle också!

      Radera