torsdag 30 januari 2020

"Den resan gick till ..."

Jag har funderat över Trädgårdsfägrings nya veckotema, alltså det för vecka 5, och tänkt att jag kanske behöver hoppa över det då jag inte åkt på någon särskild trädgårdsresa. Men så kom jag att tänka på vår resa till Madeira som vi gjorde februari 2014, för den gjorde stort intryck på mig.

Det blev aldrig någon utflykt till någon trädgård, men nyfiken som jag är så spanade jag så mycket jag kunde in hos folk som levde där. Och för mig tycktes det som om varenda människa hade ett eget "bananträd", vilket skapade ett stort habegär hos mig. Då kan ni ana hur glad jag blev när vi besökte saluhallen och hittade bananfröer bland annat. Jag köpte nog lite av varje, men bananerna är det enda jag har kvar idag. 

Jag vet att de lever lite trångt där tillsammans i krukan, så i vår ska de få flytta isär. Kanske blir det läge att flytta in i växthus över sommaren till och med.


Ett bananblad fick följa med mig till Gröna Rehab när vi där skulle arbeta med natur och lera, så det blev ett fat. Jag ville ha något att lägga ifrån mig tesilen på.


2 kommentarer:

  1. Ibland ligger minnena begravda långt ner även om det är positiva minnen. Häftigt att dra upp bananer från frö :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det kul med frösådder! I alla fall när det går bra.
      Jag har också sått en massa som jag sedan inte tagit tillräckligt bra hand om tyvärr. Men så kan det också bli.
      Just nu spanar jag på krukan med apelfröer som har börjat ta sig. Fösta gången jag sår någon form av äpple.

      Ha det gott!

      Radera