måndag 23 maj 2016

Den första jag någonsin sett

Efter så många turer ut i trädgården med sekatören i hand för att minska antalet mördarsniglar, så började jag undra varför jag aldrig sett en pantersnigel. Jag var nästan på väg att fråga mer erfarna trädgårdsentusiaster om de är så ovanliga att det är sällan man ser dem.

Då ser jag den första pantersnigeln jag någonsin sett!! Ja, förutom på bild då!


Den traskar omkring på en av mina odlingslådor, tillsammans med en av den vanliga sorten, "Kompisen" tog jag hand om, men denna lämnade jag i lugn och ro och snart hade den försvunnit.
Hoppas att hen hittar en ny kompis av sitt eget slag, och skaffar sig många bebisar! Då kanske vi har en chans att själva få skörda lite!

4 kommentarer:

  1. De finns i vårt växthus och dagtid sitter de gömda under eller bakom någon kruka. Rätt äckliga,men lär bara äta förmultnat. Och jag har inte sett några skador. Så då får de vara. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är de äckliga! Men hjälper de till i mördarsnigeljakten så är de välkomna hos mig! Ska alltid se till att det ligger något att förmultna i närheten.

      Radera
  2. Inte är dom nå gulliga. Jag gör som du. Har alltid sekarören med mig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekatören är nog det mest använda redskapet vi har i trädgården! =)

      Radera