lördag 4 januari 2020

Surisar säger hej

Dagens inlägg är inspirerat från bloggen Trädgårdsfägring, där temat just nu är Säg hej till publiken. Klicka dig gärna dit och inspireras av andra bloggare.

I höstas började jag en nybörjarkurs hos Trädgårdsamatörerna, och på senaste träffen pratade vi om surjordsväxter och ljung. Kursledaren för dagen, som vi var hemma hos, hade plockat in kvistar från lite olika av dessa växter från sin egen trädgård för att visa oss, och en del satte hon som sticklingar. Det är dessa som jag låter säga hej till er alla idag.

I den första krukan blev det fyra olika "barrväxter". Jag minns inte längre vilka sorter det är, så det måste jag ta reda på om de tar sig!


I den andra krukan blev det fem olika rhododendron. Inte heller där minns jag sorterna. En av sticklingarna har tyvärr redan gett upp, men de andra verkar kämpa på. Två av dem verkar klara sig fint då de redan skjutit nya skott.


Medan vi pratade om växterna hade jag ingen aning om att jag skulle få ta med dessa två krukor hem. Kanske blev jag tillfrågad om jag ville ta hand om sticklingarna för att jag under våra träffar pratat om att jag har en ny trädgård och att jag önskar plantera in mycket växter. De rönn- och apelfröer jag sådde igår (se inlägget) fick jag också vid detta tillfälle. Underbara trädgårdsvänner!!


10 kommentarer:

  1. Spännande. Jag tog rossticklingar förra sommaren som står på tillväxt i växthuset. Nu måste jag ju testa surisar också. Tack för inspiration. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att kunna inspirera! Jag har själv blivit inspirerad av att fortsätta ta sticklingar.
      Lycka till med dina surisar!!

      Radera
  2. STA är bra med sina nybörjarträffar. Jag gick med -93 och frågade med glimten i ögat om jag fick gå en kurs nu... Tystnad och skratt.. Det var mest för deras sista besök här hos mig går till en plantskola som inte är öppen för allmänheten.

    Men... sticklingarna särskilt av rhododendron borde bara ha 3-4 blad kvar i toppen och de kvarvaraande borde varit inkortade till hälften. Det är lite andra trix också för att få dem rota sig. Vet inte var du bor men trädgårdsamatörerna har kursen i sticklingsförökning på vissa ställen. Rhododendronsällskapet, väst, brukar ha kurs för medlemmar i september varje år eftersom lämplig tid är sep - nov.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit med ett par år i STA, men inte deltagit så mycket tidigare. Gått på någon växtmarknad för att shoppa bara. Men det har verkligen varit jättetrevligt på nybörjarträffarna, som hålls av Bohuslän Dalslands Kretsen i mitt fall.

      Tack för att du delar med dig av din kunskap om att ta sticklingar. Detta ska jag ta med mig när jag tar fler sticklingar så småningom, kanske till hösten när det är läge igen.

      Kul med tips om fler kurser. Jag ska hålla ögonen öppna efter detta!

      Ha det så gott!

      Radera
  3. Hej!
    Hoppas du lyckas med sticklingarna. Själv försöker jag få till några kastanjer, skulle vara kul att se dem växa. Än så länge verkar det gå bra.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Kul med kastanjer! Är det ätbara eller hästkastanjer du har?
      Jag skulle gärna vilja ha ett kastanjeträd med ätbara kastanjer. Men det befinner sig på önskestadiet just nu, så jag får se om jag kommer plantera ett någon gång.

      Ha det gott!

      Radera
  4. Hejsan!

    Spännande att lära sig förökning genom att ta sticklingar. Jag är inte så duktig på det men jag brukar ta av mina ljungplantor på sommaren och det är faktiskt väldigt enkelt - till min stora förvåning får jag väl säga.

    God Fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Visst är det kul att lära sig nytt!
      Härligt med ljung i trädgården. Det har jag ingen erfarenhet av, inte mer än i krukor. Och de brukar bara leva begränsad tid hos mig.
      Du har en fantastisk trädgård. Älskar all sten! Kommer att titta in till dig igen för att se hur det varierar mellan årstiderna =)

      Radera
  5. Hej!
    Visst är det roligt med sticklingsförökning. Nästan alla mina rododendron har jag antingen fått genom att sticka själv eller sått också en del. På den tiden var jag medlem i Rhododendronsällskapet där jag fick lära mig massor av både det ena och det andra.
    När man förökar dvärgar från stickling så får man fort blommande plantor i sticklingsbäddarna.
    Lycka till med odlingarna!
    God fortsättning!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har alldeles för lite erfarenhet av sticklingsförökning, men det tänker jag att jag ska ändra på. Har ju börjat älska rhododendron på senare år så kanske ska kolla in det där sällskapet så småningom.
      Men i år har jag nog fullt upp med odling, så ska nog fokusera på det ett tag.
      När det gäller sticklingsbäddar, hur länge få de stå där innan du planterar ut dem på sin tilltänkta plats?
      Ha det så gott!

      Radera