lördag 17 oktober 2015

Påbörjad höstsådd

Jag har börjat så några av de fröer jag nyss köpt in. Först satte jag två sorters lönnar; en japansk och en sibirisk, som jag täckte med löv och därefter kornvallmo. Sen hade det redan hunnit bli så kallt att jag gav upp för dagen. Så fortsättning följer.


Den japanska lönnen är en purpurlönn, Acer palmatum 'Atropurpureum'. Så vacker med sina röda flikiga blad. Bilderna kommer från Blomsterlandets hemsida.



Den sibiriska lönnen är en amurlönn, Acer ginnala 'Flame'. Den får först röda näsor och på hösten får den fantastisk höstfärg. Bilderna kommer från Traderaannonsen.



Jag sådde också Kornvallmo, men de fröerna kom dock från en helt vanlig fröpåse från Lord Nelson.



Det är först nu jag ser att röda toner var temat i dagens sådd.

8 kommentarer:

  1. Låter jätte spännande med Lönn sådden. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det ska bli roligt att se om de kommer upp. För mig är det en helt ny tanke att så på hösten. Lökar har jag ju vetat om, men inte fröer. Men jag har sparat några om utifall att dessa inte tar sig.

      Radera
  2. Det är inte lätt, men jag gillar också att så träd och buskar. En del har misslyckats totalt, men hel del har klarat sig. Bland annat har jag några mullbär just nu. Jag har redan ett köpt träd, men om de här blir större bär på vet jag inte. Ska bli spännande. Lycka till med dina träd. De ser verkligen fina ut, inte minst den rödnästa. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du försökt med lite olika! Då får man väl ta några misslyckanden på vägen antar jag. Så länge som man får tillräckligt många att klara sig och glädja sig över!
      Mullbär verkar spännande tycker jag! Får kanske bekanta mig lite mer med dem någon gång.
      Jag gillar också den rödnästa, och hur den ändrar sin gröna färg till gyllene. Purpurlönnen har jag älskat länge. Lyckas jag inte med sådden blir det nog att köpa ett träd!

      Radera
  3. Nu när du är kommen in i trädgårdscykeln så kommer inget att vara sig likt längre. Det kommer hela året att vara någon/något som vill ha din omsorg och omtanke. Men, vad gör det så länge det finns vinster att plocka ut längs vägen. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ju jättebra! Jag behöver nog den kontinuiteten =)

      Radera
  4. Så spännande att så träd! Kul att följa hur det går.Har inte ens funderat på att man kan så på hösten.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Bloggar gör verkligen att man får upp ögonen för nya saker! Skapar värsta ha- och samlarbegäret hos mig ;-)
      Ha det gott!

      Radera