lördag 25 januari 2020

Sådd av perenner

På Trädgårdsamatörernas nybörjarkurs sådde vi perenner nu senast, och här är mitt gäng (så som de beskrevs av kursledaren;
Anemone rivularis = Bäckanemon
Babtisia australis = Färgväppling
Chaenomeles ’Nicolina’ = Hybridrosenkvitten röd
Cimicifuga (Actaea) racemosa = Silverax. Blomma i augusti med vita spiror.
Dianthus plumarius ’Marieberg’ = Grönt kulturarv. Doftar. Fjädernejlika
Thymus sp. Timjan. Vet ej artnamnet. Växten är bara 2-3 cm hög rosa blommor. Bildar mattor.
Tulipa tarda = Botanisk flocktulpan gul


Instruktionerna vi fick var att lägga näringsrik jord i botten på krukan, fylla upp med såjord, toppa med rådasten, lägga ut fröerna och sedan på med ytterligare rådasten. Sista mängden utifrån fröernas storlek.


Vattnade gjorde jag först när jag kommit hem. Då ställde jag dem i vatten som de fick suga upp underifrån. Efter lagom mycket tid hällde jag bort överskottsvattnet och som synes på bilden blev sanden lite olika fuktig beroende på krukstorlek.

Nu ska krukorna få stå ute och vänta på goare väder. Det enda jag behöver göra är att se till att krukorna håller sig lagom fuktiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar