onsdag 14 februari 2018

Sådax

Tanken var ju såklart att jag skulle stå i förrådet och fixa sådderna, så där lite pö om pö när jag orkade. Men när det var läge att börja var jag alldeles för frusen så allt fick bäras in till köksbordet istället. 


I det här stöket gällde det ju att få gjort så mycket jag bara klarade!! Inte mitt smartaste drag, men jag känner mig ändå glad över att ha lite på gång. 


I inomhussamlingen finns; flera sorters funkior, porslinsveronika, aklejruta, lackpion, korsgentiana, ängsnäva, vitt löjtnantshjärta, blå bergvallmo, tomater, paprika, kapris och basilika.

I utomhussamlingen finns; smörboll, flikfiberrot, blodört, flikbladig filigransbräcka, vitluva, lunddocka, balkanmalva, kattfot, krollilja, paradislilja, pärlhyasint, ullsyrén och hängsyrén.


Ute fanns det lite snö att lägga på krukorna. Tror att den nu har smält och redan vattnat igenom krukorna.

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Ja, alla hart vi varit nybörjare någon gång när det gäller trädgård. När jag läste om dig tyckte jag att det var befriande ärligt och härligt beskrivet om din "trädgårdskarriär" :-)
    Får jag fråga om du vet de vetenskapliga namnen på dina sådder?
    Det verkar annars som om du har kommit igång med både det ena och det andra riktigt bra.
    Ha det riktigt gott och lycka till med sådderna :-)!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord! Jätteroligt att du tyckte om det jag skrivit.
      Jag har koll på de flesta av de vetenskapliga namnen på det jag sått, i alla fall om frösamlande STA-are har koll på sina växter för det är därifrån de flesta kommer ;-)
      Komma igång brukar gå ganska bra, men att hålla liv i allt är desto svårare. Men jag ska göra mitt bästa!! =D

      Radera
  2. ps
    Vore roligt att veta vilken del av landet du bor på och vilken odlingszon du har.
    ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i Västra Götaland och tror att läget är zon 3. Det är vad jag försöker utgå ifrån för att inte göra det svårare för mig än nödvändigt =)

      Radera